کد خبر: ۸۹۳۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵

ترفند جدید برای کاهش تصادفات نوروزی | قهوه رایگان، علیه خواب رانندگان؟

چند وقت پیش بود که پلیس راهور پیشنهاد داد در جاده‌ها بین رانندگان تخمه شور توزیع کنند تا با تخمه شکستن خواب از سرشان بپرد و تصادف نکنند! حالا هم رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر پیشنهاد غافلگیرکننده‌ای داده است.
ترفند جدید برای کاهش تصادفات نوروزی | قهوه رایگان، علیه خواب رانندگان؟
آفتاب‌‌نیوز :

این مسئول پیشنهاد داده که برای کاهش تصادفات جاده‌ای به رانندگان قهوه مجانی بدهند یا نوشابه خاص با کافئین بالا تولید کنند و به رانندگان در جاده‌ها بدهند تا دچار خواب آلودگی نشوند.

از بحث ماده ۱۸۰ قانون آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی که خوردن و آشامیدن را در هنگام رانندگی خلاف دانسته و از اینکه اگر قهوه داغ بریزد روی راننده اتفاقا بیشتر موجب تصادف می‌شود که بگذریم، این سؤال مطرح می‌شود که آیا واقعا با ۲ تن تخمه یا قهوه و نوشابه کافئین‌دار مشکل تصادفات جاده‌ای حل می‌شود؟

حتما شما هم به‌عنوان افرادی که در این کشور زندگی می‌کنید از آمار بالای تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن مطلع هستید. وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در بسیاری از نقاط کشور و گردنه‌های خطرناک، می‌تواند یکی از عوامل اصلی بروز این تصادفات باشد. در کنار این عامل مهم می‌توان ناکارآمدی، قدیمی شدن و مناسب نبودن و مقاوم نبودن خودرو‌ها را هم اضافه کرد و علاوه بر اینها، زیاد دیده شده که عامل تصادف را خطای راننده دانسته‌اند. خطایی که ممکن است به‌علت خواب‌آلودگی رخ بدهد.

عوامل تصادف در همه کشور‌ها همین‌ها است، اما در کشور‌های توسعه‌یافته جاده‌ها به سرعت مرمت و راه‌ها مناسب‌سازی می‌شوند و خودرو‌ها معمولا استاندارد بوده و به راحتی در تصادف جمع نمی‌شوند. برخی از خودرو‌ها هم هوشمند و دارای سنسوری هستند که تشخیص می‌دهد راننده خواب‌آلود است یا ماشین دارد از جاده منحرف می‌شود و در نتیجه با اخطار از بروز تصادف جلوگیری می‌شود.

مهم‌تر از همه اینها، خود رانندگان هستند که با رعایت نکاتی ساده می‌توانند از وقوع حادثه جلوگیری کنند مثل اینکه قبل از رانندگی خواب و استراحت کافی داشته باشند، دارو‌ها یا خوراکی‌های خواب‌آور نخورده باشند و حواس‌شان باشد که تهویه مناسب و هوای تازه در کابین خودرو جریان داشته باشد.

در نتیجه بهتر است به جای مطرح کردن پیشنهاداتی مثل توزیع تخمه و قهوه و نوشابه بین رانندگان، مسئولان به وضعیت راه‌ها و خودرو‌ها توجه بیشتری بکنند و به رانندگان هم آموزش دهند و فرهنگسازی کنند که نکات ایمنی را سرسری نگیرند تا تصادفی رخ ندهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین